Piaggio Porter Maxxi

Porter Maxxi, det tyngdlyftande storasyskonet till Porter. Med samma kompakta smidiga format som Porter i förening med än mer imponerande lastförmåga, ger Porter Maxxi möjligheten att ta tyngre lass eller större och mer specialiserade påbyggnader än ordinarie Porter.

Liksom hela modellserien Porter utmärks också Porter Maxxi av resurseffektivitet, i form av låg bränsleförbrukning och miljövänliga drivlinor. Förbränningsmotorerna uppfyller de stringenta kraven enligt Euro 6, och Bifuel-motorerna GreenPower och EcoPower gör det möjligt att genomföra dina transporter med förnyelsebara bränslen.

Broschyr

Prislista

Porter Maxxi - Imponerande styrka
Med samma fördelar som lillasyskonet Piaggio Porter, och dessutom ett par betydande fördelar:

Chassis

Porter Maxxi's chassis är som vanliga Porter även det uppbyggt av dubbla rambalkar i stål, men är ytterligare förstärkt kring bakpartiet, för att kunna ta ännu tyngre laster och tyngre påbyggnationer.

Förstärkt bakaxel med differentialbroms

Bakaxeln har förstärkts, och bakaxelväxeln har försetts med differentialbroms, vilket innebär att om bilen står fast i halt underlag och ett hjul spinner, kommer axeln automatiskt bromsa ned det spinnande hjulet och föra över kraft till det andra. Perfekt för att undvika att bli stående i lera eller is.

Tvillingmonterade drivhjul

Bakaxeln kommer med dubbla drivhjul i tvillingmontage, för att hantera de högre lasterna. 

Multitech
Påbyggnad

Teknisk Specifikation

Piaggio Porter Maxxi

- Fordonskategori: N1 (lätt lastbil)
- Körkort: B (personbil)
- Max hastighet: 130 km/h
- Totalvikt: 2200 kg
- Förare / passagerare: 1+1 
Motor Multitech Euro 6

- Drivmedel: Bensin / Bensin+CNG (GreenPower) / Bensin+LNG (EcoPower)
- Cylindrar: 4
- Slagvolym: 1299 cc
- Arbetsprincip: Fyrtakt
- Tändprincip: Positiv (tändstift)
- Insprutning: Indirect Multipoint
- Cylinderdiameter/slaglängd: 74 / 76 mm
- Kompression: 10,5:1
- Ventiler: 16 (4 per cylinder)

Prestanda
Multitech Bensin
- Max effekt: 61 kW @ 6.000 rpm
- Max moment: 112 Nm @ 4.300 rpm

GreenPower Bensin+CNG
- Max effekt: 61 kW @ 6.000 rpm (bensin)
- Max effekt: 54 kW @ 6.000 rpm (CNG)
- Max moment: 112 Nm @ 4.300 rpm (bensin)
- Max moment: 97 Nm @ 4.300 rpm (CNG)

EcoPower Bensin+LNG
- Max effekt: 61 kW @ 6.000 rpm (bensin)
- Max effekt: 60 kW @ 6.000 rpm (LNG)
- Max moment: 112 Nm @ 4.300 rpm (bensin)
- Max moment: 108 Nm @ 4.300 rpm (LNG)

Växellåda
- Typ: Manuell
- Växlar: 5+1

Bränsletank

Volym bensin: 35 liter (+5 reserv)
Volym CNG: 55,2 liter
Volym LNG: 24 liter (+6 reserv)
Chassis
- Rambyggt stålchassis, förstärkt

Bromsar

- Fram: Skivbromsar 260 mm
- Bak: Trumbromsar 250 mm


Hjulupphängning

- Fram: MacPherson individuell fjäderupphängning, med dubbelverkande stödämpare och spiralfjädring
- Bak: Stel drivaxel med hydraulisk stötdämpning och bladfjädring

Hjul

- Fälgar fram: R14 4,5J
- Fälgar bak: R14 4,5J
- Däck fram: 165/65 R14 79T/83S
- Däck bak: 165/65 R14 79T/83S
Längd / Bredd / Höjd (mm)

- Chassis: 3375 / 1450 / 1730
- Flak: 4360 / 1560 / 1730
- Tipper, kort: 3830 / 1560 / 1730 (1815 till lastbåge)
- Tipper, lång: 4360 / 1560 / 1730 (1815 till lastbåge)

Lastyta längd / bredd (mm)

- Chassis: -/-
- Flak: 2775 / 1505
- Tipper, kort: 2345 / 1505
- Tipper, lång: 2775 / 1505

Lastvikt Multitech / GreenPower / EcoPower (kg)

- Chassis: 1280 / 1170 / 1235 kg
- Flak: 1120 / 1010 / 1070 kg
- Tipper, kort: 1060 / 940 / 1000 kg
- Tipper, lång: 1040 / 925 / 990 kg
Bränsleförbrukning (stad / blandad körning / landsväg)

Multitech Bensin
- Chassis: 9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km
- Flak: 9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km
- Tipper, kort: 9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km
- Tipper, lång: 9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km

GreenPower Bensin+CNG
- Chassis: 9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km (bensin) -- 11,1 / 6,4 / 7,5 nmper 100km (CNG)
- Flak: 9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km (bensin) -- 11,1 / 6,4 / 7,5 nmper 100km (CNG)
- Tipper, kort: 9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km (bensin) -- 11,1 / 6,4 / 7,5 nmper 100km (CNG)
- Tipper, lång: 9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km (bensin) -- 11,1 / 6,4 / 7,5 nmper 100km (CNG)

EcoPower Bensin+LNG
- Chassis: 9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km -- 12,7 / 8,1 / 9,8 liter per 100km (LNG)
- Flak:  9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km -- 12,7 / 8,1 / 9,8 liter per 100km (LNG)
- Tipper, kort:  9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km -- 12,7 / 8,1 / 9,8 liter per 100km (LNG)
- Tipper, lång:  9,6 / 6,4 / 7,5 liter per 100km -- 12,7 / 8,1 / 9,8 liter per 100km (LNG)

CO2 (stad / blandad körning / landsväg)

Multitech Bensin
- Chassis: 222 / 149 / 175 g/km
- Flak: 222 / 149 / 175 g/km
- Tipper, kort: 222 / 149 / 175 g/km
- Tipper, lång: 222 / 149 / 175 g/km

GreenPower Bensin+CNG
- Chassis: 222 / 149 / 175 g/km (bensin) -- 195 / 117 / 146 g/km (CNG)
- Flak: 222 / 149 / 175 g/km (bensin) -- 195 / 117 / 146 g/km (CNG)
- Tipper, kort: 222 / 149 / 175 g/km (bensin) -- 195 / 117 / 146 g/km (CNG)
- Tipper, lång: 222 / 149 / 175 g/km (bensin) -- 195 / 117 / 146 g/km (CNG)

EcoPower Bensin+LNG
- Chassis: 222 / 149 / 175 g/km (bensin) -- 204 / 149 / 175 g/km (LNG)
- Flak: 222 / 149 / 175 g/km (bensin) -- 204 / 149 / 175 g/km (LNG)
- Tipper, kort: 222 / 149 / 175 g/km (bensin) -- 204 / 149 / 175 g/km (LNG)
- Tipper, lång: 222 / 149 / 175 g/km (bensin) -- 204 / 149 / 175 g/km (LNG)
© 2017 Apto Automotive AB